چگونه کلسترول بالا را مدیریت کنیم?

کلسترول بالا

چگونه کلسترول بالا را مدیریت کنیم?

چگونه کلسترول بالا را مدیریت کنیم

اگر به شما گفته شد که سطح کلسترول‌تان بالاست، در این مورد تنها نیستید؛ در واقع میلیون‌ها آمریکایی گرفتار این وضعیت هستند. عوامل خطر بسیار زیادی وجود دارند که با سطح کلسترول بالا ارتباط دارند. برخی از آنها را می‌توانید کنترل کنید و برخی دیگر را نه. بر اساس توصیۀ انجمن قلب آمریکا، این چهار تغییر اصلی را باید در سبک زندگی خود به وجود آورید.

اول، از یک رژیم غذایی سالم برای قلب استفاده کنید.

به عبارت ساده، چربی کمتری بخورید. یکی از بهترین راه‌های کاهش کلسترول کم کردن چربی‌های اشباع است، سعی کنید از خوردن گوشت قرمز، غذاهای سرخ شده و لبنیات پرچرب اجتناب کنید و به جای آنها از میوه‌ها و سبزیجات، مرغ و ماهی و غذاهای سرشار از فیبر استفاده کنید.

دوم، فعالیت داشته باشید.

فعالیت جسمی روش بسیار خوبی برای افزایش HDL است، همان کلسترول خوب، که به کاهش LDL، کلسترول بد، کمک می‌کند. این فعالیت می‌تواند گردش با سگ‌تان، دوچرخه‌سواری یا شنا باشد؛ انجام مرتب ورزش هوازی روشی عالی برای پایین نگه داشتن سطح کلسترول است.

سوم، وزن‌تان را کم کنید.

اضافه وزن یا چاقی می‌تواند باعث افزایش LDL و کاهش HDL گردد. کاهش فقط ۱۰ درصد از وزن بدن منجر به کاهش قابل توجهی در خطر افزایش کلسترول می‎شود.

چهارم، در صورتی که سیگاری هستید، آن را ترک کنید.

اگر کلسترول‌تان بالاست و سیگار می‌کشید، خطر بیماری قلبی برای شما بیشتر از افراد غیرسیگاری است. ترک این عادت نه تنها باعث بهبود کلسترول‌تان می‌شود بلکه می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های خطرناک دیگر را نیز کاهش دهد. متاسفانه، افرادی وجود دارند که نمی‌توانند سطح کلسترول خود را با ایجاد سبک زندگی سالم کنترل کنند. این موضوع دلایل زیادی دارد از جمله بیماریی به نام هیپرکلسترولمی فامیلی یا FH.

هیپرکلسترولمی فامیلی یک بیماری ارثی ژنتیکی است که منجر به افزیش سطح LDL می‌شود. به همین دلیل بد نیست که در مورد سابقۀ کلسترول خانوادۀ خود بدانید. البته اخبار خوبی برای کسانی که نمی‌توانند میزان کلسترول خودشان را با تغییر سبک زندگی‌شان کنترل کنند وجود دارد. ایمنی و اثربخشی داروهایی که کلسترول را کاهش می‌دهند اثبات شده است. در صورتی که به داروی کلسترول نیاز داشته باشید، پزشک‌تان می‌تواند یک طرح درمانی را صرفا برای شما طراحی کند.

کنترل کلسترول، سلامتی طولانی‌مدت قلبی‌عروقی را افزایش می‌دهد و زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری را برای شما به ارمغان می‌آورد. اقدام بعدی برای مدیریت سلامتی بسیار ساده است؛ تغییرات کلسترول‌تان را بررسی کرده و آن را کنترل کنید.

منبع: American Heart Association

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

اگر با این شرایط موافقید، لطفا here کلیک کنید.