کاهش کلسترول در ۷ روز با یک رژیم غذایی مناسب

کاهش کلسترول

کاهش کلسترول در ۷ روز با یک رژیم غذایی مناسب

کاهش کلسترول در ۷ روز با یک رژیم غذایی مناسب

کلسترول ماده ای چربی مانند است که در کبد و سایر سلول ها ساخته شده و در غذاهایی از جمله لبنیات، تخم مرغ و گوشت یافت می شود. بدن برای عملکرد صحیح به میزان مناسبی کلسترول نیاز دارد، که البته این مقدار محدود بوده و اگر بیشتر از میزان مورد نیازتان دریافت کنید، بدن در خطر انواع بیماری از جمله بیماری های قلبی قرار می گیرد.

پایین آوردن کلسترول خون نه تنها خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد، بلکه از ابتلا به حمله قلبی جلوگیری کرده و بروز سکته قلبی را کاهش می دهد. گنجاندن این مواد غذایی در برنامه هفتگی ، باعث کاهش سطح کلسترول خون می شود.

شنبه:

برای صبحانه خود از بلغور جو دو سر استفاده کنید. انتخاب بلغور جو دو سر به عنوان صبحانه، راهی ساده برای پایین آوردن سریع کلسترول خون است. این ماده غذایی سرشار از فیبر است. مصرف فیبر می تواند سطوح کلسترول خون را در محدوده مناسب حفظ نماید.

بلغور جو دو سر در مقایسه با سایر غلات حاوی مقدار بیشتری فیبر محلول است. در واقع می توان از بلغور جو دو سر به عنوان شوینده کلسترول بد خون یا همان LDL نام برد. برای طعم دار کردن بلغور جو دو سر، می توانید مقداری میوه یا دارچین به آن اضافه کنید.

یکشنبه:

در میان وعده از گردو استفاده کنید. مصرف مغزها یکی از بهترین و آسان ترین راه ها برای پایین آوردن کلسترول است و تقریبا همه انواع مغزها می توانند این اثر را داشته باشند. نتایج یک تحقیق نشان می دهد که مصرف متوسط ۶۷ گرم از انواع مختلف مغزها در یک روز می تواند کلسترول خون را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

گردو، بادام، پسته و بادام زمینی از بهترین انتخاب ها برای کاهش سطوح کلسترول هستند. مصرف مقداری گردو به عنوان میان وعده، روشی عالی برا کاهش کلسترول است اما باید مراقب سهم های غذایی نیز باشید، زیرا همانند سایر مغزها، گردو هم کالری زیادی دارد.

دوشنبه:

سیر و روغن زیتون را به غذای خود اضافه کنید. در صورت جایگزینی روغن مصرفی با روغن زیتون کلسترول خون کاهش می‌یابد و باعث کاهش غلظت خون نیز می شوند. علاوه بر این، روغن زیتون با تحریک کیسه صفرا باعث دفع صفرا نیز می شود.

سه شنبه:

در فاصله زمانی که برای ناهار وقت دارید اندکی پیاده روی کنید. سطح کلسترول خون تحت تاثیر عوامل متعددی قرار می گیرد که مصرف موادغذایی و همچنین ورزش و فعالیت بدنی دو نوع از این عوامل هستند. به طور پیش فرض، بدن انسان برای نشستن به مدت طولانی برنامه ریزی نشده است.  بنابراین میبایست تحرک داشته باشیم.

فعالیت بدنی از دو طریق به حفظ کلسترول خون در محدوده مناسب کمک می کند. فعالیت بدنی منجر به کاهش وزن می شود که در کاهش سریع کلسترول خون، نقش بزرگی ایفا می کند.  دیگر آنکه فعالیت بدنی سطوح HDL خون را که به عنوان کلسترول خوب خون شناخته می شود افزایش می دهد.

چهارشنبه:

در وعده ناهار خود از سالاد لوبیا استفاده کنید. اگر به طور معمول جز آن دسته از افرادی هستید که برای ناهار خود سالاد تن ماهی سرشار از سس مایونز یا ساندویچ گوشت را انتخاب می کنید، سعی کنید آن را با سالاد لوبیا جایگزین کنید و از مزایایی که این جایگزینی برای قلب شما دارد بهره مند شوید.

انواع لوبیا ها که به نام های حبوبات و بنشن نیز شناخته می شوند، مواد غذایی بسیار مغذی هستند به گونه ای که می توانند در برنامه غذایی جایگزین گوشت قرمز و ماهی شوند. در حالی که هم خوشمزه و هم راهی ساده برای کاهش سریع کلسترول هستند.

انواع لوبیا ها به اندازه گوشت قرمز در بدن حالت سیری به وجود می آورند، زیرا سرشار از فیبر هستند. در حالی که گوشت قرمز سریعا هضم می شود، لوبیا ها زمان بیشتری برای هضم نیاز دارند و احساس سیری طولانی مدت تری را ایجاد می کنند.

پنج شنبه:

در وعده شام خود از ماهی سالمون استفاده کنید. با انتخاب ماهی سالمون به جای انواع استیک ها لطف بزرگی به قلب خود کرده اید. استفاده از ماهی در برنامه غذایی چندین مزیت دارد.

ماهی اسید های چرب اشباع کمتری دارد و جایگزین کردن آن به جای گوشت قرمز انتخاب بسیار مناسبی است زیرا انواع گوشت های قرمز سرشار از اسیدهای چرب اشباع افزایش دهنده کلسترول LDLخون است. علاوه بر این، با مصرف ماهی از مزایای امگا۳ نیز بهره مند می شوید که سطوح تری گلیسیرید خون را کاهش می دهند.

جمعه:

از ماست بلوبری به عنوان دسر استفاده نمایید. توت ها حاوی آنتی اکسیدان هستند اما انواع خاصی از توت ها فیبر بیشتری دارند. دارا بودن فیبر زیاد هم دلیل دیگری است که که چرا توت ها انتخاب خوبی برای کاهش سریع کلسترول هستند.

می توانید توت ها را به صورت خشک شده و حتی پخته مصرف کنید و یا آن را به ماست بدون چربی یا کم چربی اضافه کنید و از آن به عنوان یک دسر استفاده کنید.

منبع مجله ی :

dailytelegraph

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

اگر با این شرایط موافقید، لطفا here کلیک کنید.