نورخورشید از پشت پنجره ویتامین D را درشما تامین نمی‌کند. درواقع زمانی بدن شما ویتامین D تولید می‌کند که پوست در معرض اشعه‌‌های فرابنفش خورشید قرار گیرد و مشتقات ویتامین D ر‌ها شود. کبد و کلیه‌‌ها این ناکارآمدی زیستی در ویتامین D را به اشکال فعال زیستی بدن تبدیل می‌کنند که می‌شود از آن برای جذب سریع کلسیم و سلامتی استخوان استفاده کرد.

اما نورخورشید هم از فرابنفشA، یا UVA، تشکیل شده که عمیقاً در لایه‌‌های پوست نفوذ می‌کند و می‌تواند باعث پیری زودرس شود؛ و هم از فرابنفشB، یا UVB، که موجب سرخی حاصل از آفتاب‌سوختگی می‌شود. این اشعه‌‌های UVB است که باعث رهاشدن ترکیبات ویتامین D می‌شود.

بسیاری از افراد می‌توانند ویتامین D‌ را آزاد کنند که لازم است بدنشان درمعرض تابش مستقیم نورخورشید در ماه‌‌های تابستانی قرار گیرد. معمولاً هر روز ده دقیقه تماس با خورشید کافی است. اما برای بسیاری که در آب‌وهوای شمالی زندگی می‌کنند، تولید ویتامین D درطول ماه‌‌های زمستانی ناکافی خواهد بود.

و شما نمی‌توانید در فضای بیرون خانه یا در اتومبیل UVBکافی را بدست آورید. درواقع تمام شیشه‌‌های تجاری و خودروئی مانع از اشعه‌‌های UVB می‌شوند. درنتیجه، شما قادر نخواهید بود تا سطح ویتامین Dتان را با قرارگرفتن جلوی پنجره آفتابی افزایش دهید، شاید هم‌بخش زیادی از تابش UVB در شیشه نفوذ کند و احتمالاً خطرناک خواهد بود.

دکتر مایکل هولیک، استاد پزشکی، فیزیولوژی و بیوفیزیک دانشکدۀ پزشکی بوستون، می‌گوید، «زمستان یا تابستان فرقی ندارد، شما با نشستن روبروی پنجره هیچ ویتامین Dای دریافت نمی‌کنید.»

آنهایی که نگران سطح پایین ویتامین D هستند، می‌توانند بیشتر این ویتامین را با غذا‌ها دریافت کنند. بهترین منبع رژیمی برای ویتامین D، روغن قدیمی کبد ماهی است. منابع رژیمی دیگر شامل اره‌ماهی و سالمون است و مقدار کمتر آن در شیر غنی‌شده، آب پرتقال و ماست و همچنین ساردین‌‌های کنسرو شده در روغن، زرده تخم‌مرغ و غلات غنی‌شده است. مکمل‌‌های رژیمی نیز دردسترس می‌باشد.

 

 

منبع

www.nytimes.com