اکثر شما سوال‌‌هایی راجع‌به دویدن یا دوچرخه‌سواری همراه با ماسک صورت داشتید. دراینجا کارشناسان موضوعاتی را مطرح کردند.

مردم نگران دویدن یا دوچرخه‌سواری با ماسک روی صورت‌شان هستند و اینکه آیا این کار بر تنفس‌شان، عملکردشان، شانس انتشار این ویروس اثر می‌گذارد یا خیر.

بدین منظور با تعدادی از فیزیولوژیست‌‌ها و متخصصان دیگر صحبت کردیم تا راجع‌به دانستنی‌‌ها، موضوعات قابل تردید در حین ورزش با ماسکِ‌ صورت و اینکه چه نوع ماسک و پارچه‌ای احتمالاً در بیرون بهترین عملکرد را دارد، اطلاعات بدست آوریم.

محققان دربارۀ تنفس سنگین حین ورزش ایروبیک و اینکه چطور بر شیوع ویروس اثر می‌گذارد، اطلاعات کمی دارند. اما دانستنی‌‌های زیادی راجع‌به تناسب‌اندام، تف‌انداختن، ورزش سنگین، تنظیم دما و سونا دارند. در زیر پیشنهادات ‌و هشدار‌های آن‌‌ها راجع به ماسک و ورزش ذکر شده است.

آیا باید هنگام ورزش در خارج از خانه ماسک بزنم؟

این جواب بیشتر جنبۀ مصلحت‌اندیشی و ادب دارد تا گسترش ویروس. به‌طورکل، طبق نظر اکثر متخصصان، ورزش بیرون خانه با ماسک و بدون آن در جایی که فاصله‌‌های اجتماعی مناسب و کافی رعایت شده باشد ظاهراً بی‌خطر می‌باشد.

بنجامین کولینگ، استاد اپیدمیولوژی و آمارزیستی در دانشگاه هنگ‌کنگ و نویسندۀ اصلی تحقیق چاپ‌شده در مجلۀ Nature این ماه (با موضوع تنفس، جریان ویروسی و ماسک)، می‌گوید، «دویدن برای سلامتی خوب است و ریسک انتقال می‌تواند هم برای دونده، اگر ناقل باشد، هم دیگرانی که از کنار او عبور می‌کنند، حداقل باشد.»

بااین‌حال، اکثر ما باید حین ورزش بیرون خانه ماسک‌هایمان را بزنیم. مراکز پیشگیری و کنترل بیماری توصیه می‌کنند که افراد وقتی از خانه بیرون می‌آیند ماسک بزنند. به‌علاوه ماسک زدن درحین دویدن می‌تواند به افرادی که در مسیر یا پیاده‌روی مشترک هستند اطمینان‌خاطر بدهد

آیا ماسک‌زدن دویدن یا دوچرخ‌سواری را سخت‌تر می‌کند؟

برایان بلوواری، دانشجوی دکترا (با موضوع تحقیق ورزش در محیط‌‌های باز) از دانشگاه نیومکزیکو شهر البوکرک، می‌گوید، «احتمال آن وجود دارد.» او دربارۀ اثرات استفاده از ماسک‌‌های خاص ورزشکاران که باعث کم‌شدن جریان هوا و شبیه‌سازی تمرین ارتفاع می‌شود، تحقیق کرده است.

او می‌گوید، «افرادی که با ماسک ورزش می‌کنند ممکن است در تنفس کمی مشکل حس کنند، این موضوع بستگی به ضخامت بافت ماسک دارد.»

تیجس ایجسُگِلز، استادیار دانشگاه رَدبود هلند (کسی که در زمینۀ تنظیم حرارت و تنفس ورزشکاران تحقیق می‌کند)، با این موضوع موافق است. او می‌گوید، «اگر دهان و‌بینی به‌طور کامل پوشیده باشد، احتمالاً تا حدودی در فرودادن هوا مشکل به وجود خواهد آمد که شاید ایجاد ناراحتی کرده و عمل دویدن شما را تضعیف نماید.»

 

منبع

www.nytimes.com