ده غذا برای پاکسازی شریان های شما

انسداد عروق

ده غذا برای پاکسازی شریان های شما

ده غذا برای پاکسازی شریان های شما


پاکسازی شریان : به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ، قاتل شماره یک در این سیاره بیماری قلبی است که یکی از چهار دلایل مرگ را به خود اختصاص می دهد. آنچه که بیماریهای قلبی را بسیار مهلک می کند ، پیشرفت تدریجی پلاک در عروق است که دیواره های داخلی را باریک می کند ، جریان خون را محدود و در نهایت مسدود می کند.

شریان ها رگ های خونی هستند که خون غنی از اکسیژن را از قلب به بافت های مختلف بدن منتقل می کنند. با ایجاد پلاک و مهار جریان خون ، این شریان دچارگرفتگی یا مسدود شده و می تواند منجر به مشکلات جدی تر مانند حمله قلبی ، سکته مغزی و سایر بیماری های قلبی عروقی شود. بنابراین برای سالم نگه داشتن شریان هایی عاری از انسداد، چه کاری می توان انجام داد؟ از مواد غذایی می توان به عنوان داروی طبیعی برای مقابله با انسداد و جلوگیری از آسیب بیشتر شریان ها استفاده کرد. در اینجا ۱۰ مورد از بهترین غذاهایی که می توانند به آزاد سازی شریان ها از تجمیع کمک کنند، آورده شده است.

مارچوبه

مارچوبه یکی از بهترین غذاها برای پاکسازی شریان های شما است. مارچوبه سرشار از فیبر و مواد معدنی بوده که به کاهش فشار خون کمک می کند و از لخته شدن خون که می تواند منجر به بیمارهای جدی قلبی عروقی شود، جلوگیری می کند .این ماده به کاهش التهاب احتمالی در ورید ها و شریان ها که ممکن است با گذشت زمان تجمع یافته باشد کمک می کند. این ماده باعث افزایش تولید گلوتاتیون در بدن می شود.

گلوتاتیون آنتی اکسیدانی است که با التهاب مبارزه می کند و از آسیب رساندن توسط اکسیداسیون ناشی از گرفتگی یا انسداد شریان ها جلوگیری می کند. همچنین حاوی اسید آلفا لینولئیک و اسید فولیک است که از سخت شدگی شریان ها جلوگیری می کند. دستور العمل های بسیار خوبی برای مارچوبه وجود دارد. آن را بخارپز کنید ، آنرا سرخ کنید ، کباب کنید و حتی آنرا همراه سالاد خام بخورید.

  • آووکادو

آووکادو به کاهش کلسترول “بد” و افزایش “کلسترول خوب” که منجر به پاکسازی شریان ها می شود ، کمک می کند. همچنین حاوی ویتامین E است که از اکسیداسیون کلسترول و پتاسیم جلوگیری می کند و بعنوان کاهنده فشار خون شناخته شده است. آووکادو یک جایگزین خوشمزه برای سس مایونز در ساندویچ یا سس سالاد است.

کلم بروکلی

کلم بروکلی می تواند از گرفتگی شریان جلوگیری کند چرا که حاوی ویتامین K است و از آسیب رساندن کلسیم به عروق جلوگیری می کند. کلم بروکلی همچنین از اکسیداسیون کلسترول جلوگیری کرده وسرشار از فیبر می باشد که باعث کاهش فشار خون و کاهش استرس می شود. استرس می تواند منجر به پاره شدن و ایجاد پلاک در دیواره های شریانی شود. این درختان کوچک همچنین حاوی سولفورافان هستند که به بدن کمک می کند تا از پروتئین برای جلوگیری از ایجاد پلاک در عروق استفاده کند.

مصرف دو تا سه وعده کلم بروکلی در هفته جهت کسب هر چه بیشتر فواید این گیاه توصیه می شود. کلم بروکلی یکی دیگر از سبزیجات متنوع است که طعم پخته شده ، کبابی شده یا بخارپز آن یک غذای جانبی عالی است.

  • ماهی چرب

ماهی های چرب، ماهی خال مخالی ، ماهی قزل آلا ، ساردین ، شاه ماهی و ماهی تن سرشار از چربی های سالم هستند که می توانند به پاکسازی عروق کمک کنند. اسیدهای چرب امگا ۳ با کاهش سطح تری گلیسیرید ، کاهش التهاب رگ های خونی و کاهش تشکیل لخته های خون در عروق به افزایش کلسترول “خوب” کمک می کنند و حتی می توانند  منجر به کاهش فشار خون شوند. انجمن قلب آمریکا (AHA)  به مردم پیشنهاد می کند جهت پاکسازی شریان حداقل دو بار در هفته ماهی بخورند. ماهی پخته شده و کبابی بهترین فرم پخت برای سلامت قلب هستند.

 آجیل

یک آجیل سالم را جایگزین مصرف شیرینی های مختلف کنید. بادام بهترین انتخاب است زیرا حاوی مقادیر زیادی چربیهای اشباع نشده ، ویتامین E ، فیبر و پروتئین است. همچنین منیزیم موجود در بادام از تشکیل پلاک جلوگیری کرده و فشار خون را پایین می آورد. گردو منبع خوب دیگری از اسیدهای چرب امگا ۳ است که باعث کاهش کلسترول “بد” و بالا رفتن سطح کلسترول “خوب” می شود و به نوبه خود خطر ایجاد پلاک در شریان ها را کاهش می دهد.

انجمن قلب آمریکا  مصرف سه یا پنج وعده (معادل یک مشت) آجیل در هفته را توصیه می کند. آجیل ها همچنین به عنوان یک سالاد عالی محسوب می شوند.

  •  روغن زیتون

روغن زیتون سرشار از اسید اولئیک اشباع نشده است که یک اسید چرب ضروری بوده و کلسترول “بد” را کاهش و میزان کلسترول “خوب” را بالا می برد و نیز سرشار از آنتی اکسیدان هاست ، و یکی از سالم ترین روغن ها برای استفاده در پخت و پز یا به عنوان چاشنی غذا محسوب می شود. از روغن زیتون به جای کره استفاده کنید و آن را روی سالاد یا پاستا بچکانید. توصیه می شود از روغن زیتون بکر صد در صد طبیعی استفاده کنید.

هندوانه

این میوه ی تابستانی یک منبع طبیعی عالی از اسید آمینه-  ال سیترولین است که باعث افزایش تولید اکسید نیتریک در بدن می شود. اکسید نیتریک باعث باز شدن شریان ها وکاهش التهاب شده و می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. هندوانه همچنین به اصلاح چربی خون کمک کرده و تجمع چربی شکمی را کاهش می دهد. چربی کمتر در ناحیه شکم خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد و موجب پاکسازی شریان میشود .

  •  زردچوبه

ماده اصلی این ادویه کورکومین است که یک ماده ضد التهابی قوی است. التهاب یکی از دلایل اصلی تصلب شرایین یا سخت شدن شریان ها است. زردچوبه همچنین باعث کاهش آسیب به دیواره های شریانی می شود که می تواند باعث کاهش لخته شدن خون و ایجاد پلاک شود.

زردچوبه همچنین حاوی ویتامین B6 است و به حفظ سطح هموسیستئین در محدوده نرمال کمک می کند ، که این هموسیستئین می تواند باعث ایجاد پلاک و آسیب عروق خونی در مقادیر بیش از حد شود. زردچوبه می تواند یک افزودنی در بسیاری از غذاهای شیرین و خوشمزه نیز باشد. نوشیدن روزانه یک لیوان شیر گرم حاوی زردچوبه یکی از بهترین راهای دریافت ایم ماده بینظیر است. اگر قبلاً با آن آشپزی نکرده اید ، اکنون زمان خلاقیت برای سلامتی شما است!

  اسفناج

اسفناج یک گیاه با برگ های سبز تیره و سرشار از پتاسیم ، فولات و فیبر است که به کاهش فشار خون کمک می کند و از انسداد شریان جلوگیری می کند. یک وعده در روز به پایین آمدن سطح هموسیستئین که یکی از عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی مانند تصلب شرایین است. می توانید آن را در سالادها ، اسموتی ها و حتی در املت خود به صورت خام یا پخته امتحان کنید.

  1.  غلات کامل

غلات کامل حاوی فیبر محلول هستند ، که به کلسترول اضافی LDL در دستگاه گوارش شما متصل شده و آن را از بدن شما حذف می کند. غلات کامل همچنین حاوی منیزیم نیز هستند که رگهای خونی را گشاد می کند و فشار خون شما را در حد منظم نگه می دارد.

انجمن قلب آمریکا مصرف حداقل شش وعده روزانه از غلات سبوس دار را توصیه می کند ، بنابراین کربوهیدرات خود را با غلات کامل مانند نان های سبوس دار ، پاستای با گندم کامل ، برنج قهوه ای ، کینووا ، جو و جو دوسر برای بهبود سطح کلسترول جایگزین کنید و شریان های خود را پاک نگه دارید. ایجاد این تغییرات در رژیم غذایی شما می تواند سلامت کلی شما را بهبود بخشیده و از انسداد شریان های شما جلوگیری کند. خوشبختانه ، این گزینه ها خوشمزه هستند و فرصت های بی پایانی را برای دستور العمل ها و خلاقیت های جدید فراهم می کنند.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *