باید و نباید های غذایی در دیابتی ها

تغذیه افراد دیابتی

باید و نباید های غذایی در دیابتی ها

باید و نباید های غذایی در دیابتی ها

تغذیه افراد دیابتی با دیگران به طبع تفاوت هایی دارد. برخلاف باور عمومی تنها نخوردن قند و شیرینی اصل مهم این رژیم غذایی نیست بلکه تغذیه این افراد با توجه به میزان قند خون در وعده های مختلف غذایی تنظیم می شود و در این میان مواد غذایی مفید و مضر برای آن ها تعیین می شوند. به منظور کنترل قند خون، مصرف روزانه ۶ وعده غذا شامل سه وعده غذایی اصلی (صبحانه، ناهار و شام) و سه میان وعده توصیه میشود. بیماران دیابتی باید غذاهای اصلی و میان وعده ها را در ساعات معینی مصرف کنند.

میزان مصرف گروه های غذایی حاوی قند در میان وعده ها در هر دو جنس، زن و مرد از ۱ تا ۲ واحد نباید بیشتر باشد. میان وعده شب بهتر است یک ماده پروتئینی مانند پنیر یا شیر همراه با نان باشد . بهتر است بیماران دیابتی در رابطه با برنامه غذایی خود با پزشک مشورت نموده تا سطح قند خون خود را حفظ کنند و همچنین درباره مواد مغذی موجود در هر غذایی که مصرف می کنند، از جمله کربوهیدرات، سدیم، کالری و کلسترول نیز آگاهی لازم را کسب نمایند. 

باید ها و نباید ها

نان سبوس دار: مصرف مرتب نان سبوس دار بر خلاف نان سفید، برای بیماران دیابتی می تواند بسیار مفید باشد. چراکه نان سفید می تواند کنترل گلوکز را به خود اختصاص داده و عواقب بدی برای بیمار به همراه داشته باشد.

جو: با جایگزین کردن جو به جای برنج سفید، میزان قند خون بعد از صرف غذا حدود ۷۰ درصد کاهش می یابد و تا ساعت ها ثابت می ماند. در حالی که برنج سفید با داشتن کربوهیدرات بسیار بالا و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ به هیج وجه به بیماران دیابتی توصیه نمی شود. به طور کلی  افراد مبتلا به دیابت باید از مصرف هر چیزی که مانند پنکیک ها و کلوچه ها به وسیله آرد سفید سرخ شده و درست می شود خودداری کنند.

گوشت گاو و مرغ: علاوه بر قسمت های کم چرب گوشت گاو، گوشت سینه مرغ نیز در مقایسه با ران و قسمت های دیگر آن چربی کمتری دارد. بنابراین مصرف آن در مقایسه با گوشت بیکن که به دلیل چربی اشباع شده می تواند بیمار را در معرض خطر حمله قلبی قرار دهد، منعی ندارد.

ماهی: اسیدهای چرب موجود در این منبع پروتئینی، احتمال ابتلا به دیابت، مقاومت در برابر انسولین و التهاب را که از جمله فاکتورهای اصلی ابتلا به ناراحتی های قلبی – عروقی است، پایین می آورد.

 دانه کتان: دانه کتان حاوی پروتئین، فیبر، چربی های خوب فراوان است که این ترکیبات همگی قند خون را تنظیم کرده و به سلول ها در جذب انسولین کمک می کنند.

روغن زیتون: افرادی که در رژیم خود روغن زیتون، میوه و سبزی ها، غلات و گوشت کم چرب می خورند کمتر به دیابت و ناراحتی های قلبی و عروقی دچار می شوند چرا که روغن زیتون طبیعی حاوی ترکیبات ضدالتهابی و قوی است.

شیرینی ها:

مصرف هرگونه شیرینی، دونات، آب نبات و شکلات برای دیابتی ها بسیار خطرناک بوده و دارای منع مصرف می باشند. این خوراکی ها علاوه بر افزایش بیش از حد قند خون، موجب چاقی و در نتیجه خطر ابتلا به دیابت بالایی را در پی دارند. مافین می تواند جایگزین مناسبی برای شیرینی ها باشد.

لبنیات: لبنیات غنی از پروتئین و کلسیم هستند و مواد مقاومت در برابر انسولین را از بین می برند. پس روزانه یک لیوان شیر و یک لیوان ماست کم چرب و یا بدون چربی میل کنید. در حالی که شیر پرچرب خطر ابتلا به دیابت را افزایش داده به خاطر چربی اشباع شده، می تواند مقاومت انسولین را بدتر کند.

میوه های تازه: انواع میوه های قرمز و بنفش مانند انگور قرمز، انار، آلو سیاه، آلبالو و گیلاس، کلم قرمز و چغندر حاوی ترکیبی طبیعی به نام آنتوسیانین هستند و برای بیماران دیابتی مفید می باشند .همچنین سیب به دلیل دارا بودن کالری بسیار پایین و فیبر پکتین بسیار بالا مانع ایجاد احساس گرسنگی شده و قند خون را کاهش می دهد. برخلاف این میوه ها، میوه هایی مانند پاپایا، انبه، زردآلو، هندوانه، موز، طالبی و آناناس به خاطر داشتن سطوح بسیار بالای قند برای افراد دارای دیابت بسیار خطرناک می باشد.

میوه های خشک: مصرف آجیل، کشمش، مویز و یا میوه های خشک دیگر برای تغذیه افراد دیابتی به هیچ وجه توصیه نمی شود چراکه حاوی سطح قند بالایی بوده و می تواننند خطرآفرین باشند. در حالی که برخی دانه ها مانند گردو حاوی مقادیر بالایی فیبر و پروتئین بوده و قند موجود در آن به آهستگی جذب می شود. 

صیفی جات: مصرف خام و بخارپز شده ی خوراکی هایی نظیر کلم بروکلی که سرشار از ویتامین C  بوده و هویج که یکی از منابع طبیعی غنی از بتاکاروتن است، موجب کاهش خطر ابتلا به دیابت و تنظیم قند خون می شود.

آب میوه ها:

به دلیل وجود شکر و کالری زیاد در آب میوه، نوشیدن آن به هیچ وجه به بیماران دیابتی توصیه نمی شود. همچنین طبق مطالعات ثابت شده است که افراد مبتلا به دیابت نباید هیچ نوع نوشیدنی انرژی زایی را مصرف کنند. زیرا این نوشیدنی ها نیز دارای قند و کربوهیدرات بالایی بوده و برای سطح قند خون بسیار مضر هستند.

غذای چینی: یک غذای خطرناک دیگر برای دیابتی ها، غذای چینی است. این غذاها حاوی کربو هیدرات بالا، کالری بالا، سدیم بالا و همچنین چربی هستند. این غذاها به آسانی قند خون را افزایش خواهند داد و بهتر است از مصرف آن اجتناب شود.

سیب زمینی سرخ کرده: سیب زمینی سرخ شده برای بیماران دیابتی میتواند بسیار خطرناک باشد زیرا علاوه بر افزایش وزن، چربی و قند خون، با کالری پیچیده و بالایی که دارد به راحتی منجر به حمله قلبی در این بیماران می شود.

سس گوجه: سس گوجه فرنگی حاوی شکر تصفیه شده است و سدیم بالایی دارد. بنابراین میبایست از مصرف آن اجتناب نمود.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *