رابطه ی احتمال ابتلا به دیابت با رژیم و سبک زندگی کاری

سبک زندگی دیابت

رابطه ی احتمال ابتلا به دیابت با رژیم و سبک زندگی کاری

رابطه ی احتمال ابتلا به دیابت با رژیم و سبک زندگی کاری

 

بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط محققان سوئدی، احتمال ابتلا به دیابت در افراد با مشاغل مختلف، بنا به سبک زندگی کاری، متفاوت است. همه ما می دانیم که اولین گام در جهت پیشگیری از ابتلا به دیابت، فعالیت بدنی است. بر اساس آمار موجود، در کشور سوئد حدود ۷ درصد از بزرگسالان و ۴.۲ درصد از جمعیت شاغل، به دیابت مبتلا هستند. نتایج نشان می دهد که میزان ابتلا به دیابت در مشاغل مختلف متفاوت است. به عنوان مثال، میزان ابتلا به دیابت در رانندگان مرد ۸.۸ درصد، در کارگران تولیدی ۷.۸ درصد و در متخصصان علوم رایانه ۲.۵ درصد و کمترین میزان در بین مدیران متخصص با میزان ۱.۲ درصد اعلام شده است.

رانندگان، کارگران تولیدی و نیرو‌های خدماتی بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار داشته اند و علت اصلی آن ساعت کاری و تغییر‌های نامنظم کاری، استرس و زمان خواب است. کاهش عوامل مرتبط می تواند تاثیر بسزایی در نقش مشاغل خاص در ابتلا به دیابت داشته باشد. بر اساس یک تحقیق بالینی انجام شده در ایالات متحده در اوایل دهه ۲۰۰۰، اصلاح شیوه زندگی، خطر ابتلا به دیابت نوع دو را تا پنجاه درصد کاهش می‌دهد.

تغذیه:

همچنین افرادی که از رژیم سبزیجات پیروی می‌کنند به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت را در خود کاهش می‌دهند. کارشناسان بر این باورند که رژیم‌های متعادل سبزیجات می‌توانند کالری دریافتی را محدود کرده و فیبر بیشتری را در اختیار بدن قرار دهند. این اتفاق منجر به کاهش وزن شده و درنهایت احتمال ابتلا به دیابت کاهش می‌یابد.  آزمایشات بیانگر این است که سطح باکتری‌های خوب پس از رژیم‌های غذایی سبزیجات بالاتر رفته و همین موضوع به سلامت بدن کمک می‌کند. این پژوهش که توسط محققان انگلیسی صورت گرفته به خوبی نشان می‌دهد پیروی از یک رژیم غذایی سالم  توانایی بدن را در جذب قند از جریان خون بهبود می‌بخشد. البته تمام رژیم‌های سبزیجات برای همه مفید نیستند و مهم است که افراد از یک رژیم سبزیجات سالم پیروی کنند که همه مواد غذایی مورد نیاز بدن را تأمین کند.

آمار گرفته شده تا کنون حاکی از آن است که شیوع بیماری دیابت نوع دو در حال افزایش است، در حالی که دانشمندان و محققان معتقدند با تغییر رژیم غذایی می توان از بروز آن جلوگیری کرد. گفته می شود مصرف روزانه ی سیب و گلابی در کاهش ۱۸ درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع دو و یا جلوگیری از بروز آن بسیار موثر است. لازم به ذکر است که ارتباط مستقیمی میان دوز مصرف سیب و گلابی با احتمال بروز این بیماری وجود دارد. به طوری که مصرف ۱ عدد سیب یا گلابی در هفته خطر ابتلا به دیابت نوع دو را تا ۳ درصد، ۲ عدد در هفته تا ۸ درصد، ۳ عدد در هفته تا ۱۲ درصد، ۴ عدد در هفته تا ۱۵ درصد و ۵ عدد در هفته تا ۱۹ درصد کاهش می دهد.

اثر محافظتی سیب و گلابی به دلیل وجود آنتی اکسیدان موجود در این میوه ها و همچنین فیبری  است که باعث عملکرد بهتر معده می شود. این دو میوه همچنین باعث تنظیم قند خون و فشار خون می شوند و با التهابات مبارزه می کنند. از طرفی، مطالعات دیگری در لهستان نشان می دهد که مصرف سیب و گلابی در برابر بیماری های مزمن ریوی نیز نقش حفاظت کننده دارند. به این ترتیب که مصرف روزانه ۵ وعده یا بیشتر از سیب، گلابی و میوه های دیگر تا ۳۵ درصد احتمال ابتلا به بیماری های تنفسی و ریوی را در افرادی که سابقه سیگار کشیدن دارند، کاهش می دهد.

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *